www.evmobility.hu
  • Kétkeréken
  • Négykeréken
  • Nagyvasak
  • Race
  • Hírek
  • Szervizsarok

Ha áram van, minden van - Ford E-Transit

Nagyvasak

De Szép – DS 4 Cross Rivoli E-tense

Négykeréken

Brutális – BMW iX M60

Négykeréken

Mivé lettél Zafira? – Opel Zafira-e Life L Elegance

Négykeréken

A robogózás, ahogyan sosem hitted volna – BMW CE 04

Kétkeréken

Visszafogottság 2022 - Volkswagen Touareg R eHybrid

Négykeréken

Szélesvásznú vetítés - Mercedes-Benz AMG EQS 53 4Matic

Négykeréken

Valós versenytárs - Lexus NX450h+ F Sport Top

Négykeréken

Az autózás jövője by BMW - BMW iX xDrive50

Négykeréken
  1. Kétkeréken
  2. Tekints a jövőbe - ZERO DS ZF14.4

Tekints a jövőbe - ZERO DS ZF14.4

  • Szőnyi Zoltán
  • augusztus 18, 2020
  • Komment

Különleges élményt nyújt, semmi korábbihoz nem hasonlítható. Úgy suhan, mint az árnyék, gyorsan, némán hagyja ott a többi motort. A Zero DS egy új dimenzió a motorozásban.

Mindenféle túlzás nélkül állítható, hogy ez a motor a jövő. Hogy milyen lesz ez a jövő az még nincsen kőbe vésve, de láthatóan nagyon közel van a pillanat, hogy a benzinmotorok szépen, lassan el fognak tűnni a kétkerekűek meghajtásában. Lehet, hogy 10 év lesz, lehet, hogy sokkal több, de ez a fajta alternatíva utat fog törni magának, ebben egészen biztos vagyok.
Az amerikai Zero Motorcycle, amely palettája 100%-ig elektromos motorokból áll, 2006 óta ebben hisz és ilyen típusú motorokat fejleszt. A márka kizárólagos magyarországi forgalmazója, a Szallerbeck Kft. jóvoltából lehetőséget kaptunk rá, hogy kipróbáljuk ezt a különleges élményt. 

Ha a felejthetetlen és jó dolgokkal kell kezdenem, akkor egyértelműen a gyorsulási élményt emelném ki, amely valami fergeteges a Zero-n. Arra emlékeztetett, mint amikor a 4-es, 6-os gyorsul a körúton, csak persze hatványozottan gyorsabban teszi mindezt. De a hangja szakasztott ugyanaz. Enyhe elektromos zaj, amely 5-6 másodperc körül viszi 100-ra a gépezetet és utasát. A végsebesség 165km-ben van limitálva, amely elérése nem benzinmotoros élmény. Erről gondoskodik a 60 lóerő és a 110Nm nyomaték. Nem szabad elfelejteni, hogy elektromotor révén ez a nyomaték lineárisan emelkedik, ez adja a különleges hatást és élvezeti faktort. (Ha ez nem lenne elég akkor választható az új SR/S vagy SR/F változat is, amely 110 lóerővel bír és a nyomatéka 190Nm)

 

Sokat szoktam mérgelődni, hogy az új motorkerékpárok kipufogója túlságosan halk és a többi járművezető nem hallja a közeledését, ami veszélyes lehet. Hát ezt most megkaptam…A Zero DS -nek nemcsak a károsanyag kibocsájtása nulla, hanem természetesen a hangja is. Ennek rengeteg előnye mellett az egyetlen hátránya az, hogy a többi autós nem is számít rá, hogy el fogunk előttük, mellettük suhanni a jövőjárgánnyal. Volt is pár közlekedési szituáció, ahol a duda volt az egyetlen segédeszköz, amivel fel tudtam hívni magamra a figyelmet.

A Zero DS egy naked motor, de felépítése valamivel magasabb, így a kiváló futóműve, a hátsó keréknél lévő méretes rugó és a fordított teleszkópjai nagyon komfortos érzést adnak motorozás közben.  A súlyelosztása az akkumulátor-pakk miatt egyedi, ugyanis így a súlypont és a súlyelosztás teljesen más, mint egy benzinmotoros motorkerékpár esetében. Az első villa mögött, a „tank” alatt ugyanis kizárólag a 14,4kW-os aksi foglalt helyet.  Ettől függetlenül semmiféle megszokást nem igényel a motor, azonnal érezni lehet és nagyon jól irányítható. Élmény volt döntögetni.

Az elektromos járműveknél, így a Zero DS esetében is kulcsfontosságú a töltési idő, kapacitás. Nagyon szimpatikus volt, hogy a műszerfal, illetve az elektronika nem akarja megtippelni, hogy mennyi lesz a hatótávolság, hiszen ez a felhasználás körülményeitől nagyon nagyban függ. A visszajelző „csupán” a töltöttség százalékát mutatja ezzel kapcsolatban. A gyári adatok nem hazudnak, autópályán 105-120 közötti tempó esetében 185 kilométert lehet megtenni, városban könnyedén teljesíthető a 250 kilométer fölötti távolság is.


A töltéshez kapunk egy Type1 csatlakozót, aminek a segítségével cca. 2-2,5 óra alatt tölthető fel nulláról 100%-ra az akkumulátor, továbbá egy PC adapter kábelt, ugyanis ezzel azonos végződésű csatlakozó segítségével lehet a hagyományos fali aljzatba dugni a Zero DS-t. 220V-ról nagyságrendileg 10 óra alatt tölthető fel teljesen. A tanksapka helyét elfoglaló Type csatlakozó egyébként opciós lehetőség. Alaphelyzetben itt tárólórekesz található, amelyet lecserélhetünk a gyorsabb töltésre vagy akár a "tank" helyére újabb akkupack is kerülhet, amely 3,6kW feszültséggel további hatótávolságot adhat nekük.

A műszerfalról tettem már említést. Jól átlátható, kvarc kijelzőjéről, amely sötétben szép kékes fénnyel világít, számos információ leolvasható. Minden esetben előre be tudjuk állítani az A és B mezőt, hogy mit mutasson a számunkra. Napi kilométer, fogyasztási adatok, akku hőmérséklet stb. A kormányról állítható, hogy Eco, Sport vagy Custom üzemmódban kívánjuk használni a gépet, amely állapotról szintén találunk visszajelzést. A Custom üzemmódhoz egyébként tartozik egy telefonos applikáció. Itt tudjuk beállítani, hogy milyen sebességi, gyorsulási paraméter alapján szeretnénk használni a motort. A Sport kimaxolja a lehetőségeket, az ECO pedig nevéből következően a takarékos használatra fekteti a hangsúlyt, amely a hatótávnál hálálja meg magát.

A menetszél egyáltalán nem érezhető a műszerfal előtt elhelyezett szélvédőnek köszönhetően. Az üléspozíció pedig abszolút kényelmes. A fenti két okból akár többet is lehetne egyetlen üléssel menni a DS-sel. Így egyelőre az akkumulátor szabja meg a határokat. A technika folyamatosan fejlődik, így pár év múlva biztos vagyok benne, hogy ezzel kapcsolatban nem kell kompromisszumot kötni, illetve remélhetőleg az árak is csökkenni fognak, ugyanis jelenleg a 6 millió forint feletti vételár sok vásárlót elriaszthat. Ha viszont belefér ez az összeg a budgetbe, akkor csak ajánlani tudom a motort.

Bővebb info: www.zeromotorcycles.hu
                       www.honda-szallerbeck.hu

  • elektromos motor teszt szallerbeck motor teszt szallerbeck zero ds teszt zero ds elektromos motor teszt zero ds naked teszt zero ds teszt

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Szőnyi Zoltán

Jó pár évet töltöttem az autós szakmában, de azt is mondhatjuk, hogy ez egy továbbtanulási időszak volt számomra, mivel egész életemben érdekeltek az autók. Szerencsésnek mondhatom magam, hiszen több száz különböző fajta autót volt szerencsém kipróbálni életem során és számos szakmai konferencián volt lehetőségem képződni. Igyekszem a megszokotthoz képest más megvilágításból írni, beszélni az autókról.

motorhang.hu

    Kapcsolódó cikkek
    Tekints a jövőbe - ZERO DS ZF14.4
    Tekints a jövőbe - ZERO DS ZF14.4
    • Kétkeréken
    EV Mobility
    Heti top 10
    motorhang.hu

    evmobility.hu

    Kétkeréken

    Négykeréken

    Nagyvasak

    Race

    Hírek

    Szervizsarok

    • kapcsolat
    • jogi nyilatkozat
    • impresszum
    • adatvedelem
    • játékszabályzat
    © evmobility.hu Copyright 2025 | Best Engine and Media Zrt.
    • Kétkeréken
    • Négykeréken
    • Nagyvasak
    • Race
    • Hírek
    • Szervizsarok