www.evmobility.hu
  • Kétkeréken
  • Négykeréken
  • Nagyvasak
  • Race
  • Hírek
  • Szervizsarok

Ha áram van, minden van - Ford E-Transit

Nagyvasak

De Szép – DS 4 Cross Rivoli E-tense

Négykeréken

Brutális – BMW iX M60

Négykeréken

Mivé lettél Zafira? – Opel Zafira-e Life L Elegance

Négykeréken

A robogózás, ahogyan sosem hitted volna – BMW CE 04

Kétkeréken

Visszafogottság 2022 - Volkswagen Touareg R eHybrid

Négykeréken

Szélesvásznú vetítés - Mercedes-Benz AMG EQS 53 4Matic

Négykeréken

Valós versenytárs - Lexus NX450h+ F Sport Top

Négykeréken

Az autózás jövője by BMW - BMW iX xDrive50

Négykeréken
  1. Négykeréken
  2. Pajkos elektromos – Smart EQ ForTwo és ForFour teszt...

Pajkos elektromos – Smart EQ ForTwo és ForFour teszt I. rész

  • Imelda
  • szeptember 10, 2020
  • Komment

A carsharing, vagyis az autómegosztás, mint olyan, a budapesti közlekedés egyre nagyobb szeletét teszi ki. A MOL Limo csapatának jóvoltából lehetőségem nyílt tesztelni ezt a szolgáltatást, a felhozatalban kategória szerint alulról felfelé haladva.

Legelső tesztalanyom értelemszerűen a flotta legapróbbika, a Smart EQ ForTwo volt. A kínálatban a négyszemélyes változat is szerepel, így a ForTwo nagytesója (ForFour) is említésre kerül a tesztben.

Szórakoztató és egyben nagyon érdekes folyamat a hazai carsharing tesztelése. Számomra különösen az volt, ugyanis korábban még nem volt alkalmam kipróbálni a MOL Limo flottaautóit. Makacsságomból fakadóan mindig, mindenhova a saját autómmal gurulgáztam. Bizony, a legnagyobb dugó ellenére is!

A teljes MOL Limós projektről korábban készítettem egy beharangozó cikket, amiben megfogalmaztam, illetve összefoglaltam magát az egész folyamatot röviden, a teszt legelső részében pedig ezúttal részletekbe menően kifejtem, hogyan is zajlik a közösségi autómegosztás a valóságban, gyakorlatban!

A Limo flottája 450 darab autóból áll, bérlőként ezek közül lehet válogatni. A Limo zónán belül biztos lehetsz abban, hogy a különféle típusok közül valamelyik a közeledben van és arra vár, hogy lecsapj rá!  

A kezdet és az alapok

Nos, nulladik lépésként nincs szükséged másra, mint egy okostelefonra. Próbálj meg arra ügyelni, hogy készüléked fel legyen töltve, ha carsharing szolgáltatást használsz és akkor nem jársz úgy, mint én. Legelső alkalommal, amikor még nem voltam rutinos a bérlés lezárásában, nem sok kellett ahhoz, hogy cserben hagyjon a telefonom, én pedig emiatt még jobban izgultam, mint eleve, hogy minden rendben legyen. Picivel később rájöttem, hogy valójában gyerekjáték az egész és fölösleges volt túlaggódnom. De erről majd később.

Egy app és mehetsz!

A kezdéshez le kell töltened a Mol Limo alkalmazást (App Store-ból vagy Google Play webáruházból), ha új felhasználó vagy, elengedhetetlen a regisztráció. Mindezt online is el tudod végezni a mollimo.hu weboldalán ugyanebben a sorrendben. Az adatok megadása után meg kell erősítened, hogy betöltötted 18. életévedet, kapni fogsz egy verifikációs kódot a telefonodra és már majdnem kész is!

A következő lépés a szelfizés: a képen az arcod és a jogosítványod kell jól látszódjon, ha ez teljesül, akkor már a célvonalban jársz! Ezek után csupán a fizetési adataid bepötyögésére van szükség. Ha regisztrációd sikeres volt, 24 órán belül kapsz egy e-mailt a megadott címre, melyben a társaság jelzi, hogy aktiválva lett a fiókod. Az üzenetben feltüntetnek egy 5 900 forintos, egyszeri regisztrációs díjat, mely a keretszerződés létrejöttének feltétele. A jó hír azonban az, hogy a "VANAUTOM" kód használatával az összeg leautózható!

Indulás!

Mint ahogyan azt már említettem, a MOL Limo flottájának tesztidőszakát a legapróbb modellel kezdtem. A nagyvárosban eltörpül a Smart kétszemélyes, elektromos kisautója, mindemellett még mosolyt is csal az arcodra!

A járműhöz közel állva, az okostelefonos applikáció segítségével tudod kinyitni az autót, amit előzetesen lefoglaltál. A foglalás 25 percig él, ha lecsúsztál róla lehetőséged van még egyszer ugyanennyi ideig lefoglalni az autót. A „kinyitom” felületre kattintva a sérülések ellenőrzésével kezdődik a dolog. Ha találtál új sérülést az autón, legyen az alacsony, közepes vagy magas, azt egy fotó készítésével máris rögzíteni tudod. Miután ez megvolt, indul a mandula!

Az app a kinyitást és beülést követően átvált, azaz már nem fogod látni a többi autót, csak azt, amit kibéreltél, vagyis amiben ülsz. Felkínálja a „várakoztatás” és az „út befejezése” opciókat, előbbit értelemszerűen akkor kell alkalmaznod, ha elintéznivalód van és még tervezel tovább hajtani az autóval, utóbbit pedig akkor, amikor már visszaértél vele a Limo zónába és készen állsz átadni a járművet a következőnek. A bérlés alatt bármikor jelentheted a Limo tisztaságát a jobb felső sarokban található kis seprű ikon segítségével.

Lomhaság? Parkolási nehézségek? Komplikált manőverezés? Töltési problémák?

Ezek a kérdések ismeretlenek a Smart EQ ForTwo számára, ugyanis a belső égésű motorral szerelt, 900 köbcentis vagy 1,0 literes változatokat megszégyenítő módon képes egy lassú autót kielőzni, vagy indokolt esetben kigyorsítani. A fordulókörét egy szóval tudnám rögtön jellemezni, az pedig az, hogy parádés. Elsőre magam sem hittem el, hogy egy kisautóval ennyire egyszerűen le lehet parkolni, meg lehet fordulni. Töltened, illetve tankolnod a flotta egyik autóját sem kell, az elektromosak esetében viszont érdemes tudnod, hogy 20 km-es hatótáv alatt nem lehet lefoglalni a Limót, 10 km-nél/alatt pedig le kell zárnod a foglalást, hogy az illetékesek el tudják vinni a töltőállomásra. Minden fent említett dolog a Smart EQ ForFour modelljére is igaz. A különbség az, hogy vele barátokat is szállíthatsz a tágasabb beltér végett, valamint 60 forintos percdíj helyett 68-ért bérelheted ki.

Higiénikus alternatíva a tömegközlekedés helyett

Koronavírus ide, vagy oda, a MOL Limók rendkívül biztonságosak. A flottaautók higiéniájára úgy ügyelnek, hogy minden autóba tettek egy antibakteriális kézfertőtlenítőt, amit érdemes a beszállást követően azonnal használni. Én egyébként a kormányt, a váltót, a középkonzolt és minden egyéb elemet külön letisztítottam még azelőtt, hogy hozzáértem volna, illetve a bérlés végezetekor is, hogy a következő illetőt tiszta, higiénikus jármű fogadhassa!

A Smart EQ ForTwo és ForFour modellek külső egyszerűsége tehát egyúttal vezethetőségükben is megmutatkozik. Megjelenésük nincs túlgondolva, az aerodinamikáról egyszerűen nincs értelme szót ejteni. Mindkét jármű alatt 16 colos alumínium kerekek vannak, akkumulátor kapacitásuk is megegyezik: 17,6 / 16,7 kWh (bruttó/nettó). A villanymotor teljesítménye 60 kW (80 lóerő), végsebességük 130 km/h. Nulláról 12 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra a kétszemélyes, a ForFournak 12,6 másodpercre van szüksége. Ne feledd, a MOL Limo autói nem versenyautók! A ForTwo WLTP-szabvány szerinti hatótávja 155 km, míg a négyszemélyesé 150. A csomagtér térfogata a ForTwo esetében 260-350 liter, a ForFournál 975 litert kaphatsz gazdagon a hátsó ülések ledöntésével, anélkül pedig 185 litert.

Több szempontból is praktikus

Valószínűleg ezen autók egyike sem lesz az, amellyel költözködni fogsz, viszont a városi A-ból, B-be jutásra tökéletesen alkalmasak! Utasterük sincsen túlbonyolítva, a szerintem túlméretezett kormány mögött egy sebességmérő látható, az alatt pedig a műszerfal látja el a sofőrt az aktuális információkkal, mint a jármű töltöttsége, fogyasztása, ECO üzemmódban való közlekedés esetén pedig a szerzett ECO pontokat mutatja. A multifunkiós kormány könnyen kezelhető, a klíma hőmérséklete retro stílusban állítható, mint egy régi rádión a frekvenciák hangolása.

A kesztyűtartóban a kártya és a slusszkulcs mellett például egy napszemüvegtartó fér el. Az ajtópanelekben is akad még tárolóhely, az már sokkal tágasabb. Összesen 3 darab pohártartó van az autóban, kettő elől az automata váltókar előtt, - ezek egyikében telefonod is elférhet, - egy pedig hátul, a kézifék mögött, a legtöbb esetben ott találod az említett kézfertőtlenítőt. Ha vezetés közben nem szeretnél rádiót hallgatni, hanem inkább saját lejátszási listád, arra is van lehetőség. A „TEL” gomb megnyomásával pár másodperc alatt csatlakoztatni tudod készülékedet az autó Bluetooth-jához!

Pár sorral feljebb szót ejtettem a fogyasztásról, ezért annak adatait is szeretném megosztani veled. A Smart EQ ForTwo 13,5 kWh/100 km átlagfogyasztást produkált, amit a nagytesó is képes volt hozni. Az elektromos autók ugyan nem pályázásra lettek teremtve, de ha éppen egy ilyen van nálad a flottából, akkor tudnod kell, hogy Pest megyén belül bármerre csavaroghatsz, mert van rajtuk matrica.

Nem kell tartanod a műszaki gondoktól sem, hiszen a MOL Limo autói azért is nagyszerűek, mert rendszeresen szervizelik őket, emellett kívül-belül tisztántartják, ellenőrzik a guminyomást és megtankolják, fel is töltik a bérlők kényelmére. Nagyon élveztem a Smartok tesztelését, rengeteg feszültséget vett el a hétköznapjaimból, hogy gyorsan hozzáférhettem az autókhoz, hogy nem okozott gondot a parkolás, ami ráadásul zónán belül ingyenes!

Következő tesztalanyaim a Volkswagen e-up! és up! modellek lesznek, ami egyel érdekesebb összehasonlítás lesz, hiszen az elektromos mellett képbe jön a benzines változat is.

  • elektromos autó MOL MOL Limo smart smart eq Smart eq forfour smart eq fortwo smart fortwo teszt

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Imelda

Fiatalságom ellenére büszkén elmondhatom, hogy jó pár éve az autóiparban tevékenykedem. Kislány koromtól kezdve jobban érdekeltek az autók, mint a játék babák. Imádok írni és szerepelni, az pedig maga a tökéletes összhang, hogy kedvenc tevékenységeimet az autók közvetlen környezetében végezhetem. Igyekszem nőként, de nem kizárólag női szemszögből átadni a tapasztalataimat.

motorhang.hu

    Kapcsolódó cikkek
    Brutális – BMW iX M60
    Brutális – BMW iX M60
    • Négykeréken
    Ideális – Audi Q5e Sportback S line 50 TFSI quattro
    Ideális – Audi Q5e Sportback S line 50 TFSI quattro
    • Négykeréken
    Kínai elektromos autó Európában - Aiways U5
    Opel Manta villannyal
    Magyar Közút: hálózat villanyautóknak
    Jeep Wrangler: csak villannyal? Videó!
    Utazás egy kapszulában – BMW i3 teszt VI. rész
    Kona ilyen jó még nem volt! – Hyundai Kona Electric teszt III.rész
    EV Mobility
    Heti top 10

    Kapcsolódó cikkek

    Négykeréken
    Brutális – BMW iX M60
    Brutális – BMW iX M60

    Egészen biztos, hogy az eddigi legmegosztóbb autóját alkotta meg a BMW az iX-szel. Amennyi trágár jelzőt lehet találni a magyar nyelvben, azt mindet hallottam róla, elsősorban azoktól, akik a bajor márka szerelmesei. Az érdekes az, hogy nekem egyre jobban tetszik és most, hogy harmadszor is volt szerencsénk vele tölteni egy kis időt, már szög egyenesen mást gondolok róla.

    olvass tovább
    Négykeréken
    Ideális – Audi Q5e Sportback S line 50 TFSI quattro
    Ideális – Audi Q5e Sportback S line 50 TFSI quattro

    Egyre jobban terjednek el a tisztán elektromos meghajtású modellek, de a legtöbb ember számára ezek vezetése, kezelése és a velük való közlekedés problémát jelent. Ennek oka, hogy a hagyományos motorokkal rendelkező autók után ezek vezetése nagyban különbözik. Rengeteg olyan napi szintű tevékenység van, amely nem volt jelen az életükben. Nem beszélve arról, hogy ezen autók számos olyan funkciót kínálnak, amelyeket szintén meg szokni, meg kell tanulni. Hidat képeznek a két meghajtás között az úgynevezett plug-in hybridek. Természetesen az Audi modelljei között is akad jónéhány ilyen. Többek között Q5 Sportback is megkapta ezt a meghajtást.

    olvass tovább
    Négykeréken
    Kínai elektromos autó Európában - Aiways U5
    Kínai elektromos autó Európában - Aiways U5

    Az első kínai elektromos autó az európai piacon, amely típusengedélyt is fog kapni. Rendesen felkavarja majd az állóvizet, mivel 10-15%-al olcsóbb mint vetélytársai.

    olvass tovább
    Négykeréken
    Opel Manta villannyal
    Opel Manta villannyal

    Elektromos hajtás, digitális műszerfal, LED-világítás. Félévszázados modell mai technikával, egyenesen a gyártótól.

    olvass tovább
    Négykeréken
    Magyar Közút: hálózat villanyautóknak
    Magyar Közút: hálózat villanyautóknak

    Közösen épít töltő-infrastruktúrát az elektromos gépkocsik számára az állami közútkezelő és az e-Mobi.

    olvass tovább
    Négykeréken
    Jeep Wrangler: csak villannyal? Videó!
    Jeep Wrangler: csak villannyal? Videó!

    A plug-in hibrid 4xe után alighanem hamarosan bemutatkozhat a teljesen elektromos Jeep Wrangler. Az akkumulátoros modell megjelenésére húsvétig biztosan várhatunk.

    olvass tovább
    motorhang.hu

    evmobility.hu

    Kétkeréken

    Négykeréken

    Nagyvasak

    Race

    Hírek

    Szervizsarok

    • kapcsolat
    • jogi nyilatkozat
    • impresszum
    • adatvedelem
    • játékszabályzat
    © evmobility.hu Copyright 2025 | Best Engine and Media Zrt.
    • Kétkeréken
    • Négykeréken
    • Nagyvasak
    • Race
    • Hírek
    • Szervizsarok