www.evmobility.hu
  • Kétkeréken
  • Négykeréken
  • Nagyvasak
  • Race
  • Hírek
  • Szervizsarok

Ha áram van, minden van - Ford E-Transit

Nagyvasak

De Szép – DS 4 Cross Rivoli E-tense

Négykeréken

Brutális – BMW iX M60

Négykeréken

Mivé lettél Zafira? – Opel Zafira-e Life L Elegance

Négykeréken

A robogózás, ahogyan sosem hitted volna – BMW CE 04

Kétkeréken

Visszafogottság 2022 - Volkswagen Touareg R eHybrid

Négykeréken

Szélesvásznú vetítés - Mercedes-Benz AMG EQS 53 4Matic

Négykeréken

Valós versenytárs - Lexus NX450h+ F Sport Top

Négykeréken

Az autózás jövője by BMW - BMW iX xDrive50

Négykeréken
  1. Négykeréken
  2. Kívül-belül zöld – Opel Mokka-e

Kívül-belül zöld – Opel Mokka-e

  • Szőnyi Zoltán
  • január 30, 2022
  • Komment

Hogy az elektromos autó trendi, vagy a kényszer hozza, netán a kettő együtt, ezt nehéz megállapítani. Egy viszont biztos, a 2021-es éveben jelentős számban megszaporodtak az e-autók. A PSA, majd a még nagyobb egyesülést követően a Stellantis tulajdonába került Opel márka talán legnagyobb dobása volt a vadonatúj Mokka. A benzines meghajtású változat korábban már járt nálunk, talán izgalmasabb kérdés, hogy mit tud az elektromos.

Az elektromos motorok működése lényegesen egyszerűbb, mint a hagyományos erőforrásoké, nem beszélve a különböző hybridekről, amelyek a két rendszert egyesítik. Így az akkumulátor kapacitás, technológia, kényelem és nem utolsó sorban a dizájn előtérbe kerül. Különböző célokat, stílust jószerivel csak az utóbbi fejez ki.
A Mokka esetében még egy csavar, még egy nehézségi fokozat benne volt a fejlesztési célok között. A márkára jellemző tulajdonságok megtartása. Az Opel nincsen könnyű helyzetben, régi vevőinek egy jó része elpártolt tőle. Az egykori legnagyobb tömegmárka piacát minden irányból támadják. A koreai típusok, a németek, a japánok. Egyszerűen létszükséglet olyan modellek felsorakoztatása, amelyek a régi értékek megtartása mellett képesek a modern technikát, elvárásokat egyesíteni.

Ez a Mokka!

Ez a típus talán minden az egyben, amit ma egy autónak tudnia kell, ami a divatot, stílust és a méretet jelenti az európai ízlés számára.
Nagyok voltak az elvárások minden irányból. A szakma, a piaci szereplők, maga az importőr is szinte mindent egy lapra tett 2021 elején, amikor a Mokka megjelenésére készült. Fontos tudni, hogy a típus, már a PSA (Peugeot csoport) égisze alatt lett fejlesztve. Viszont, mire a fejlesztés befejeződött, már a világ negyedik legnagyobb autógyártója is megalakult, a Stellantis. Ez utóbbinak persze van előnye és hátránya. Előny egyértelműen, hogy ami stratégiai célnak van kijelölve, arra egészen biztosan no limit költség van. A hátrány viszont, mint minden óriási multi esetében, hogy ami nem hozza a számokat, azt ugyanazzal a könnyedséggel dobják ki az ablakon. Akik tehát a Mokkába helyezték a bizalmukat, az Opel fennmaradásába is fektettek. Egy olyan csoport esetében, ahol ennyi erős márka van, talán fel sem tűnne, ha eggyel kevesebbet számolnának pár éven belül. Rengeteg nagynevű márka lett eltemetve az elmúlt dekádban, ez nem fordulhat elő az Opellel!

A fenti célok eléréséért tett lépések egészen jól ki lettek maxolva. A Mokkában van némi retro életérzés, a lapos, egyenes motorháztető az Opel Mantára emlékeztet, de nincs túltolva. Nem egy régi bevált típus újraélesztése (ami egyébként tud a siker kulcsa lenni), hanem egy teljesen új fazon. Egy modern kis SUV, ami teljesen egyedi formavilággal rendelkezik. Nem hasonlít korábbi Opel dizájnokra, de mégis azonnal meg lehet róla mondani, hogy ez egy hamisítatlan Opel. Persze az alapjai teljesen azonosak jó pár PSA konszern járműével (Peugeot 2008, Citroen C4, DS3 Crossback), de ezt csak az veszi észre, aki utána olvas. A méretek, az arányok, a formai jegyek teljesen különbözőek. Persze egy-két kézzel fogható kiegészítő azonos, de ez szintén csak annak tűnik fel, aki figyeli.

A frontrész különlegessége a Visornak nevezett sáv, amely a lámpatesteket összeköti. Ez az egyedi elem kerül most minden Opel frontrészére a Crossland X-től a Grandland X-ig. A hűtőrács ez alatt helyezkedik el, egy egészen vékony sávban. Nyilvánvalóan az elektromos változat esetében ez tisztán dizájn kérdés, nem úgy, mint a benzines esetében. Oldalnézetből a már megszokott fekete vizuális kiegészítők, mint a kerékjárati ív és a küszöb fekete fényezése emelik meg az autó hasmagasságát. Ez számomra már kicsit unalmas megoldás (mint a kamu kipufogók látványa), de ténykérdés, hogy működik a látványelem. A másik egyedi Opel kiegészítő elem a Mokkán is helyet kapott. A krómozott csík, amelyik a tető vonalával párhuzamosan fut végig, egészen a C oszlop középső részéig.
A hátsó traktus szintén nagyon szépre sikerült. Divatos LED-es vékony lámpák, amelyek egyenes vonala egyrészt szélesítik az autót, illeszkednek a többi formai elemhez, másrészt, mintha az Opel villám szimbóluma lenne kettéválasztva.

A számos formai játék, amely divatossá és szerintem széppé teszi az autót, hordoz magában néhány funkcionális bakit. Egyrészt a hátsó ajtó nagyon szűkre sikerült, nem lehet kényelmesen beszállni a lapos és merev tetősík miatt. A másik idegesítő rész, amelyik inkább tervezési hiba, a csomagtér kinyitó gombjának elhelyezése. Lehetett volna az Opel logóba „rejteni” egy nyitó mechanizmust, mint sok márka esetében szokás, vagy közvetlen a csomagtérajtó alsó peremére. De a gomb eggyel lejjebb, a rendszámkeret fölé lett helyezve, ami miatt garantáltan kezet kell törölgetni minden felnyitás alkalmával. De mondjuk azt, hogy ennél nagyobb gondunk ne legyen a Mokkával. A csomagtér egyébként inkább kicsi, mint nagy, még kategórián belül is. 310 liter, amely annak ellenére kisebb a benzines változaténál, hogy a padlólemez némiképpen hosszabb az akkupack miatt. Ellenben jól variálható és még az élhető kategórián belül van.

Ha hátulról előre haladunk, akkor a hátsó ülésekről, térről érdemes elmondani, hogy inkább gyerek méretre készült, mint felnőttre. A 180 centiméteres felnőtt méretre beállított ülés mögött határeset, hogy egy hasonló felnőtt kényelmesen elférjen. De bizonyos apró kompromisszummal még éppen elegendőnek mondható. Az kicsit nagyobb probléma, hogy hátul semmiféle légbeömlő nincsen, egyedül 2 USB kimenetet kaptak az itteni utasok (mondjuk Aliexpresszről rendelhető USB ventilátor, illetve a mai gyerek generációt valószínű jobban érdekli a telefon/tablet töltése, mint a levegő).

Az első térérzet kialakítás viszont kritika nélküli. Nagyszerűen tágas és felfedezhetőek azok a letisztult, funkcionális jegyek, amelyektől az Opelt szeretni lehet. Hatalmas 12” -os képernyő helyezkedik el a kormány mögött és egy 10” -os infotainement. A kormány mögött a grafika teljesen egyedi, egész informatív és bizonyos szintig személyre szabható. Itt azért el tudtam volna képzelni nagyobb lehetőséget is az utóbbi megvalósításában.
Az ülések kényelmesek, jól átlátható az egész tér, a gombok és a kezelőszervek logikusan felépítettek. A biztonsági és vezetéstámogató rendszerek teljes garmadája felsorakozott a tesztautóban. A sávtartó talán kicsit túl agresszíven teszi a dolgát, de ez is még az elfogadható tartományban van.

Végére hagytam az utolsó és a modell szempontjából legfontosabb kérdést. Milyen az elektromos rendszer, mennyire jól funkcionál a Mokka, mint elektromos autó?
A 136 lóerős villanymotor és az 50kW-os akkumulátor egy élhető kombó azok számára, akik elsősorban városi használatra (és mi másra jó igazán az elektromos autó?) szeretnék használni az autót. Két fajta töltővel kapható a modell egy 7,4kW-os és egy 11kW-os erősebbel. Utóbbi egy 160ezer forintos extra, de ez biztosan megéri, mint plusz befektetés. A későbbi értéktartás és a napi funkcionalitás miatt is, hiszen az erősebb változattal jelentősen lerövidíthető a gyorstöltés.


Az elektromos változat tesztelése a legkevésbé ideális időben történt, hiszen télen, hidegben a legkevésbé hozza a jó formáját az elektromos autó. A fűtés, ülésfűtés, kormányfűtés alapban eszi a kapacitást, nem beszélve arról, hogy az akkumulátornak sem ez a legjobb barátja. Annak ellenére, hogy a Mokkában a legkomolyabb hűtött-fűtött rendszer van az akkumulátoroknál.
A végeredmény az volt, hogy városi közlekedés során 20kW -os fogyasztása volt az autónak (~230km hatótáv), 80-90km/h tempónál 21-22kW (~200-210km), 130-as autópálya tempó esetében pedig 32kW (~150km). Azért ennél láttunk már jobbat, de a divatos forma és az alaktényező nem járnak kéz a kézben.

Hogy kellene-e egy Mokka-e? A válasz az, hogy az én közlekedési szokásomhoz nem alkalmas az elektromos autó. Minden nap megyek 70-80km-t autópályán és nekem nincsen hozzá türelmem, hogy 90-nel haladjak a kamionok mögött. Nagy tempó esetében pedig döbbenetes gyorsan fogynak az elektronok. Otthoni töltéssel pedig sajnos alkalmatlan arra, hogy estétől reggelig feltölthető legyen annyira, hogy másnap is tudjam használni. Így legalább kettő kellene, hogy kompromisszum nélkül tudjam használni. Azok ára viszont 28 millió forint lenne, ami „kicsit” több, mint a lehetőségeim. De ez nyilván egyedi funkció, így nem én vagyok ebben a mérvadó. A Mokka, mint autó viszont nagyon meggyőző. Nagyon jó hangulatú, remek vezetési élményt nyújtó autó. Teljesen Opel élményt ad, egy modern köntösbe csomagolva. Ezt pedig tényleg lehet szeretni és lehet hozzá ragaszkodni. A tapasztaltak alapján úgy gondolom, hogy van jövője, egyértelmű létjogosultsága továbbra is, ennek a nagy hagyományokkal rendelkező márkának a Stellanatis csoportban.   

    

  • 2021 opel mokka e teszt elektromos közlekedés elektromos mobilitás evmobility mokka opel opel elektromos teszt opel mokka e

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Szőnyi Zoltán

Jó pár évet töltöttem az autós szakmában, de azt is mondhatjuk, hogy ez egy továbbtanulási időszak volt számomra, mivel egész életemben érdekeltek az autók. Szerencsésnek mondhatom magam, hiszen több száz különböző fajta autót volt szerencsém kipróbálni életem során és számos szakmai konferencián volt lehetőségem képződni. Igyekszem a megszokotthoz képest más megvilágításból írni, beszélni az autókról.

motorhang.hu

    Kapcsolódó cikkek
    De Szép – DS 4 Cross Rivoli E-tense
    De Szép – DS 4 Cross Rivoli E-tense
    • Négykeréken
    Harmadszor is 308 - Peugeot 308 GT Pack HYbrid
    Harmadszor is 308 - Peugeot 308 GT Pack HYbrid
    • Négykeréken
    Kívül-belül zöld – Opel Mokka-e
    Thor boldogsága – Volvo XC40 Recharge Twin Pro
    Álzöldülünk, avagy a plug-in hybrid meghajtás árnyoldala
    A határon túl - Cupra Tavascan Extreme E Concept
    A ló, a lovas és a kantár – avagy az ID. 4 1st Edition pszichológiája
    Szokatlan, azután imádni fogod – BMW iX bemutató
    EV Mobility
    Heti top 10

    Kapcsolódó cikkek

    Négykeréken
    De Szép – DS 4 Cross Rivoli E-tense
    De Szép – DS 4 Cross Rivoli E-tense

    Először is elnézést kérek a cím miatt, tudom, hogy annyira nem frappáns. Viszont tényleg ez volt az első mondatom, amikor megláttam a DS 4-et élőben is. A kompakt kategória általában nehéz dió abból a szempontból, hogy mit is írjak róla. Általánosan jó és funkcionális autó a legtöbb, kevés érzelemmel és több racionalitással. A DS az utóbbira egyértelműen rácáfol!

    olvass tovább
    Négykeréken
    Harmadszor is 308 - Peugeot 308 GT Pack HYbrid
    Harmadszor is 308 - Peugeot 308 GT Pack HYbrid

    Harmadik generáció óta nem változnak a számok a 308 esetében. 2007-ben váltott 307-ről 308-ra a számsorozat és ezt követően nem volt hova tovább folytatni, hiszen a 309-et egy régi típus foglalta, ezért Opel Astra módjára, elkezdtük számolni a sorozatokat. Ha pedig Astra, akkor azt is fontos kiemelni, hogy ez a széria már közös alapokon fut, a 2017-ben megvásárolt Opel márka legismertebb modelljével.

    olvass tovább
    Négykeréken
    Thor boldogsága – Volvo XC40 Recharge Twin Pro
    Thor boldogsága – Volvo XC40 Recharge Twin Pro

    A skandináv mitológia egyik legfontosabb alakja Thor, többek között a mennydörgés és a villámok istene. A Volvo büszkén viseli már egy ideje Thor kalapácsának szimbólumát az első lámpatesteken. Elérkezett tehát az idő, hogy a Volvo is megjelenjen első, tisztán elektromos modelljével, az XC40 Recharge-dzsal.

    olvass tovább
    Négykeréken
    Álzöldülünk, avagy a plug-in hybrid meghajtás árnyoldala
    Álzöldülünk, avagy a plug-in hybrid meghajtás árnyoldala

    A 2021-es év, de inkább az elmúlt két év a plug-in hybrid, röviden PHEV meghajtás évei voltak. Pár kivételtől eltekintve, szinte az összes autógyártó kihozta a maga konnektoros hybrid modelljét. Hihetnénk, hogy véletlen, de természetesen egyáltalán nem az, hiszen súlyos kvóták, bírságok sújtják a túl magas CO2 kibocsájtást.

    olvass tovább
    Race
    A határon túl - Cupra Tavascan Extreme E Concept
    A határon túl - Cupra Tavascan Extreme E Concept

    Formula E után elektromos terepverseny? Igen, ez az Extreme E! A Cupra jól odatette magát erre a versenysorozatra, mind műszakilag, mind megjelenésben.

    olvass tovább
    Négykeréken
    A ló, a lovas és a kantár – avagy az ID. 4 1st Edition pszichológiája
    A ló, a lovas és a kantár – avagy az ID. 4 1st Edition pszichológiája

    A pszichológusok a címben szereplő képpel szokták jellemzően leírni a Freudi képletet a személyiség három fő összetevőjéről. Mivel véletlenségből, de talán nem is abból, ez ugyanúgy a haladásról szól, még inkább úgy éreztem, hogy ilyen szempontból kell megközelítenek a VW elektromos járműveit, így az ID. 4-et is. Freud szerint az Id, az Ego és Superego a három egymástól elválaszthatatlan alkotója személyiségünknek.

    olvass tovább
    motorhang.hu

    evmobility.hu

    Kétkeréken

    Négykeréken

    Nagyvasak

    Race

    Hírek

    Szervizsarok

    • kapcsolat
    • jogi nyilatkozat
    • impresszum
    • adatvedelem
    • játékszabályzat
    © evmobility.hu Copyright 2025 | Best Engine and Media Zrt.
    • Kétkeréken
    • Négykeréken
    • Nagyvasak
    • Race
    • Hírek
    • Szervizsarok