www.evmobility.hu
  • Kétkeréken
  • Négykeréken
  • Nagyvasak
  • Race
  • Hírek
  • Szervizsarok

Ha áram van, minden van - Ford E-Transit

Nagyvasak

De Szép – DS 4 Cross Rivoli E-tense

Négykeréken

Brutális – BMW iX M60

Négykeréken

Mivé lettél Zafira? – Opel Zafira-e Life L Elegance

Négykeréken

A robogózás, ahogyan sosem hitted volna – BMW CE 04

Kétkeréken

Visszafogottság 2022 - Volkswagen Touareg R eHybrid

Négykeréken

Szélesvásznú vetítés - Mercedes-Benz AMG EQS 53 4Matic

Négykeréken

Valós versenytárs - Lexus NX450h+ F Sport Top

Négykeréken

Az autózás jövője by BMW - BMW iX xDrive50

Négykeréken
  1. Négykeréken
  2. Vissza a jövőbe! - Hyundai Ioniq 5 Comfort RWD

Vissza a jövőbe! - Hyundai Ioniq 5 Comfort RWD

  • Szőnyi Zoltán
  • március 28, 2022
  • Komment

Az elektromos autó vezetése más. Persze ez is autó, mint a hagyományos, de technikai, vezetési szempontból teljesen másképpen kell megközelíteni. A Hyundai is valószínűleg így gondolta ezt, mert egy egyedi koncepció alapján készült a felépítése.

Az Ioniq 5 kitört a hagyományos autótervezés világából és új design vonalat indított el, mindezt úgy, hogy apró morzsákat szedett össze a gépjárműgyártás világából és a saját történelméből.

Egyértelműen meg fog változni minden a következő 10-20 évben, amit az autógyártásról, az autó tervezésről és magáról a vezetésről gondoltunk. Másképpen fogunk odafigyelni a megtett kilométerekre, talán nagyobb értéke lesz, mint eddig. Más lesz az átlagos haladási sebesség, egyre fontosabb a technológia. A környezetvédelmi szempontoknak és a vezetésbiztonságnak lesz alárendelve szinte minden. Hogy jó-e vagy rossz ez a fajta irány, azon kár gondolkozni, mert ez lesz, szinte már kőbe is van vésve.

Ha egymás mellé tesszük például a Golfot kezdetektől mostanáig, akkor egy formai evolúció látható. Gyönyörű a maga nemében, ahogyan megmaradt ezekben a járművekben valamiféle esszencia a múltból, de mindig új keletkezett. De ahogyan kezdete van valaminek, úgy lesz vége is. A Volkswagen az ID-t élteti a Golf helyett (lelke rajta). A Hyundai szerencsére kicsit másképpen áll a dolgokhoz. Nem kidob valamit és vesz egy újat, hanem úgy csinált valami szög egyenesen mást, úgy alkotott egy formát, hogy az olyan érzéseket hordoz, mintha már láttuk volna valahol.

Hogy hol láthattuk? A hivatalos kommunikáció szerint az első tömeggyártású és exportra is képes Hyundai, a Pony ihlette a tervezőket. Egyébként a Ponyból, Heritage néven készült egy teljesen elektromos változat, amely számos formai elemében egyezik az Ioniq 5-tel. De én látom a szögletes vonalakban, a kocka formában a Mine Craft játék szögletes elemeit és a Vissza a jövőből jól ismert DeLorean DMC-12 modellt is. Igaz ez utóbbi rozsdamentes acélból készült, míg az Ioniq 5 „csupán” matt ezüst fényezést kapott, de hatásában tökéletes az egyezés. A jövő szögletes? Lehetséges. Főleg, ha abból a megannyi sci-fi filmből indulunk ki, amelyekben autók jelennek meg. Lehet ezen legyinteni, de az ezzel foglalkozók ezt biztosan komolyabban veszik. A DeLorean -nel való egyezés viszont szinte kísérteties. Az első fényszórók téglatest formáját ragadja meg a LED-es nappali fény, amely ugyanezt az alakzatot követi. De ilyen hasonlóság a kiugró lökhárító, a hátsó vonalvezetés vagy akár a hátsó lámpatestek. Akár honnan is jött az inspiráció, én tényleg imádtam minden részletét. Mert más, mert funkcionális és mert nem akar azonos lenni a környezetével. Nagyon egyedi, nagyon modern és közben van benne valami retró, ami miatt nem kell sokáig nézni, hogy megszokja a szemünk.

Az elektromos autózásról lehet jókat és rosszakat is mondani, de egy valami egészen biztos. A tér, a hely és a lehetőségek teljesen más határokat szabnak a tervezőknek. A motortér, illetve maga az erőforrás lényegesen kisebb. Az akkumulátor ugyan sok helyet foglal el és meglehetősen nehéz is, de az alváz észrevétlenül képes elnyelni ezt az egységet. A kardánalagút nélküli utastér és úgy egyáltalán a legmodernebb vezetéstechnikai eszközök egységet alkotnak és egy teljesen más, különleges hangulatot, vezetési élményt adnak.
A Hyundai Ioiniq 5 hatalmas autó. Elsőre nem is tűnik fel, de kifejezetten méretes. A 4,6 méter hosszával még mondhatjuk, hogy közép kategória, de a 3 méteres tengelytáv és a közel 1,9 méter szélessége ezen a kategórián is túltesz.

Ha a külső jegyei miatt úgy érzettük, – persze jogosan – hogy ez a kocsi kilóg a sorból, akkor nyilván azon sem kell meglepődni, ha ez a benyomás az utastérben is folytatódik. Hatalmas tér, kényelmes ülések, egyedi anyagok és kiváló összeszerelési minőség, ami odabent vár. Az anyagminőségre nem tudom azt mondani, hogy a hagyományos értelemben jó. Az újrahasznosított anyagok viszont jó ízléssel lettek összeválogatva, így azt a minőségi és hangulati szintet hozzák, mint a jól ismert svéd bútoráruház termékei. Biztos van nála jobb, de ennél több talán nem is kell.

A minimál stílus annyira ki van hangsúlyozva, hogy még hagyományos ajtóbehúzót sem találunk az utastérben. Az ajtón elhelyezett könyöklő rejti el maga mögött a rést, amivel be tudjuk húzni az ajtót. A kormányon nem éktelenkedik egy öklömnyi Hyundai logó. Valójában kicsi sem, ami inkább szokatlan elsőre.

A kormány mögött egy digitális műszerfal található. Ugyanolyan szép és jó minőségű felbontással rendelkezik, mint a közvetlen mellette lévő, azonos méretű társa. Annyi különbséggel, hogy előbbi nem érintőképernyős felület. A menü rendszer gyors, logikus, könnyen kezelhető. Telefon tükrözésre mondani sem kell, hogy alkalmas. Az elrendezés, a kínált térkínálat szerintem nagyszerű. Ha hibát akarok találni, akkor talán annyit, hogy a kormány felső karimája betakarta a kijelzőt. Ezt el lehetett volna jobban is pakolni.

A hátsó térkínálat is több, mint bőséges. Ugyanolyan jól és kényelmesen lehet az autóban hátul is ülni, mint elől, szerintem nincs különbség. Az ilyen ritka! A csomagtér a maga 527 literjével tökéletesen elegendő. Nagyon kényelmesen pakolható, továbbá 1,5 köbméterig bővíthető. Rengeteg módon variálható. Szintén előny, hogy például a kábelek tárolására a motortérben is kialakítottak egy 54 literes rekeszt, így ez a kötelező szett nem csökkenti a hasznos pakolási kapacitást.

A tesztautónkban a 72,7KW-os nagyobb akkumulátorcsomag volt, amely egy 218 lóerős, 350Nm nyomatékú villanymotort táplált. Ez egyébként a gyengébb a kínálatban, de ha engem kérdeznek, akkor teljesen tökéletes villanyautós élményt okoz. Ez azt jelenti, hogy a sport üzemmódban meg tudjuk lepni a mellettünk ülőt ezzel a teljesítménnyel is. Tesztünk során (tél volt, hideg volt) átlagos használat mellett – azaz autópályán 110-es maximális tempó, de inkább 90-100 között, illetve vegyesen várossal – 23kW-ot fogyasztott. Ez nagyjából 300 km hatótávot jelent. Szerintem elégséges ennyi, illetve, ha kevesebb a pályázás, akkor biztosan nem probléma pár kW-ot lefaragni ebből a fogyasztási átlagból. Mindazonáltal ez a hatótávolság napi használat esetében elegendő tud lenni.

Hogy pontosan milyen lesz a jövő azt nem tudhatjuk még biztosan, de ebben a most formálódó új valóságban öröm látni ilyen járműveket. Kényelmes, a család minden tagjának helyet biztosító élettér az Ioniq 5. A tesztautó 16 millió forintos listaára pedig illeszkedik a mai árakhoz, méretét és felszereltségét figyelme véve pedig egy izgalmas alternatíva lehet azok számára, akik ilyen járműben gondolkoznak.

  • Hyundai hyundai ioniq 5 hyundai ioniq 5 comfort rwd

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Szőnyi Zoltán

Jó pár évet töltöttem az autós szakmában, de azt is mondhatjuk, hogy ez egy továbbtanulási időszak volt számomra, mivel egész életemben érdekeltek az autók. Szerencsésnek mondhatom magam, hiszen több száz különböző fajta autót volt szerencsém kipróbálni életem során és számos szakmai konferencián volt lehetőségem képződni. Igyekszem a megszokotthoz képest más megvilágításból írni, beszélni az autókról.

motorhang.hu

    Kapcsolódó cikkek
    Vissza a jövőbe! - Hyundai Ioniq 5 Comfort RWD
    Vissza a jövőbe! - Hyundai Ioniq 5 Comfort RWD
    • Négykeréken
    Kona ilyen jó még nem volt! – Hyundai Kona Electric teszt III.rész
    Kona ilyen jó még nem volt! – Hyundai Kona Electric teszt III.rész
    • Négykeréken
    EV Mobility
    Heti top 10

    Kapcsolódó cikkek

    Négykeréken
    Kona ilyen jó még nem volt! – Hyundai Kona Electric teszt III.rész
    Kona ilyen jó még nem volt! – Hyundai Kona Electric teszt III.rész

    A flotta első elektromos szabadidő-autója! Meg kellett csípnem magam ahhoz, hogy észhez térjek és rájöjjek, ez nem álom, hanem valóság!

    olvass tovább
    motorhang.hu

    evmobility.hu

    Kétkeréken

    Négykeréken

    Nagyvasak

    Race

    Hírek

    Szervizsarok

    • kapcsolat
    • jogi nyilatkozat
    • impresszum
    • adatvedelem
    • játékszabályzat
    © evmobility.hu Copyright 2025 | Best Engine and Media Zrt.
    • Kétkeréken
    • Négykeréken
    • Nagyvasak
    • Race
    • Hírek
    • Szervizsarok