www.evmobility.hu
  • Kétkeréken
  • Négykeréken
  • Nagyvasak
  • Race
  • Hírek
  • Szervizsarok

Ha áram van, minden van - Ford E-Transit

Nagyvasak

De Szép – DS 4 Cross Rivoli E-tense

Négykeréken

Brutális – BMW iX M60

Négykeréken

Mivé lettél Zafira? – Opel Zafira-e Life L Elegance

Négykeréken

A robogózás, ahogyan sosem hitted volna – BMW CE 04

Kétkeréken

Visszafogottság 2022 - Volkswagen Touareg R eHybrid

Négykeréken

Szélesvásznú vetítés - Mercedes-Benz AMG EQS 53 4Matic

Négykeréken

Valós versenytárs - Lexus NX450h+ F Sport Top

Négykeréken

Az autózás jövője by BMW - BMW iX xDrive50

Négykeréken
  1. Négykeréken
  2. A legvagányabb elektromos - Cupra Born

A legvagányabb elektromos - Cupra Born

  • Szőnyi Zoltán
  • április 13, 2022
  • Komment

Nem először volt szerencsém találkozni a Cupra Bornnal. Tavaly júliusban látogatást tettünk Barcelona mellett, a Formentor sajtó bemutatója alkalmából.

Ekkor már statikus módon megcsodálhattuk a VW ID.3 alapjára épülő Bornt. Mondanom sem kell, hogy alig vártam, hogy végre hosszabb időt eltölthessünk az első, teljesen elektromos Cupra modellel.

Nehéz és rögös út a Cupra útja, ha belegondolunk, hogy 1 év hátránnyal indul a konszern testvér Volkswagen mögött. Az ID.3-ra ugyanis kísértetiesen hasonlító elektromos autót úgy kellett tervezni, hogy a Cupra gének benne legyenek, új vásárlói kört hódítson meg és talán a legfontosabb, hogy ne egy átlogózott autót lássunk benne. A Formentor magasra tette a lécet és a sikere bizonyítja, hogy van igény arra, hogy több legyen a Cupra, mint egy high-end Seat. Így a legfontosabb kérdés számomra az, hogy ki tudott-e jönni a Born az ID.3 árnyékából? Megéri-e ez a modellt választani a VW helyett?

Ha nagyon röviden szeretném jellemezni a különbségeket akkor a fő különbség a két modell között, hogy a Bornba nem felejtettek el fűszert tenni, amikor megalkották.
A legfontosabb külső formai különbség a frontrészen vehető észre. A lámpák, a lökhárító teljesen más, mint az ID.3-ban. Sokkal vagányabb, egyedibb, mutatósabb. Számos ponton megjelenik az a bizonyos Cupra szín, a mélyen ívelő alsó peremen, illetve természetesen a motorháztetőn ülő méretes logón. Más modellektől eltérően a típus név is felkerült előre, a logó alatti vékony légbeömlő sávban. Természetesen ez is bronzszínnel írva.

Oldalnézetből sokkal kevésbé lehet különbségeket felsorolni. Mások a színek (6 különböző színből lehet választani) és mások a felni dizájnok is, amelyek 18 és 20 inch közötti mérettartományban kérhetők. A tesztautó a márkára legjellemzőbb színösszeállítást tartalmazta.  Az Aurora kék metál és a bronz félelmetesen jó kombináció. Nagyon jól áll az autónak. Ha tippelnem kellene, talán ez az egyik legfontosabb szemcsapda, ami miatt a Born után folyton utánafordultak az emberek, amikor közlekedtem vele. Elegáns, sportos, feltűnő. Egyszerűen szép.
A sportos vonalvezetés része az egyébként is a mélyebbre ültetett Born esetében az alsó spoilerek kialakítása, valamint a tetősík jelentősebben meghosszabbított vonala, amely szintén légterelőként funkcionál.

Az ID.3 egy kiváló elektromos autó, amelynél a legfontosabb kritikai észrevétel a belső tér minősége. A Born szintén újrahasznosított anyagokból készült, de sokkal minőségibb az összeszerelés, az anyagválasztás. Az alcantara borítású ülőfelületek, a középkonzol egysége, a varrások és a kellemesebb tapintású anyagok összeségében jobb érzést adnak a benne ülőnek. Ezektől a részletektől érzem azt, hogy kaptunk valamit a pénzünkért. Egészen biztosan a technológia kerül többe, különösen egy elektromos autó esetében, de a közegtől lesz valami minőségi. Persze itt is vannak kemény műanyagok, de a színek és a harmónia miatt előrelépést érezhetünk a VW-hez képest.

Az imént említett anyagokon, színeken kívül fontos kiemelni a Born kormányát, amely éppolyan egyedi, mint a többi Cuprában. Szerintem az iparág legszebbjei közé tartozik. Egyszerűen jó megfogni, élmény ránézni. A központi infotainement kijelző is mutatósabb, mint az ID.3-ban és nem utolsó sorban nagyobb is. A 12” -es kijelző tetszetős és fontos része az autónak. Előbbinek én nem örülök annyira, hiszen szinte mindent innen vagy az érintés vezérelt gombok segítségével kezelhetünk. A digitalizáció kicsit túl lett tolva ebben a modellben is. Például az üzemmód kapcsolás is csak menürendszer segítségével érhető el. Ez visszalépés például a konszerntestvérhez képest, ahol erre külön gomb van.
A Cupra tesztautónk a kisebb teljesítményű 204 lóerős verzió volt a modellsorban, illetve az 58kW-os akkumulátor csomagot kapta. Magasabb teljesítmény esetén már ott van a Cupra gomb a kormányon, ahol gyorsan vadabbá változtathatjuk a járművet. Itt erre viszont nem volt lehetőség ilyen egyszerűen.

A Born kompakt méretei egyébként nagyon ideálisak a városi közlekedésre. Illetve annak köszönhetően, hogy ez a típus kifejezetten elektromosnak készült, rendelkezik azzal a nagyon fontos plusszal, ami az ilyen autók sajátja. Kevesebb az alkatrész, így lényegesen nagyobb a tér, ami marad. Ez azt jelenti, hogy más, kompakt méretű autóknál valamivel kisebb, de a tér, illetve a térérzet nagyobb. Szerintem a Bornnál nagyobb elektromos autóra nincsen szükség. A technika mai állása szerint ugyan lehetséges a korlátlan távolságú utazás elektromos járművel, de túlságosan sok kompromisszummal jár. A gyorstöltés hosszadalmasabb, mint egy hagyományos autó esetében és szinte semmivel sem olcsóbb (ne feltételezzük azt, hogy ha az egyik energiahordozó ára lényegesen emelkedik tartósan, akkor a másik nem fogja azt követni).     
Az előbbivel csak azt akarom mondani, hogy az elektromos autók jelenleg elsősorban városi közlekedésre valók. A Born pedig erre kiváló. Kényelmes és méreteihez képest rendkívül tágas.

Az elektromos hajtás, illetve a hátsókerék hajtás sportosságot ad a járműnek, de nem éreztem pluszt az ID.3-hoz képest. Ha azt gondolnánk, hogy a Born visszahozza a hátsókerék hajtás hot-hatch érzését, akkor ezen a ponton tévedünk. Nincs benne az a plusz, amit más e-autó ne tudna. Ez nem hátránya, hanem inkább azt mondanám, hogy nincs meg ez a fajta előnye. 50-ig fantasztikusan gyorsul, aztán valahogyan elveszik ez a fajta érzés vagy lendület.

Az akku kapacitása és a körülbelül 20-21 kW fogyasztása alapján kiszámolható, hogy 270-280 kilométer hatótávolságot lehet megtenni az autóval. Otthoni töltéssel természetesen lassan, gyorstöltővel akár fél óra alatt is feltölthető 10-ről 80%-ig. Számomra ezek játékok a számokkal, ugyanis nem áll minden lakás előtt 100kW-os töltő, de még 50-es sem. Az viszont biztos, hogy napi, városi használatra, akár ingázásra ez a hatótávolság bőségesen elegendő. Ha pedig a tulajdonos otthon és/vagy a munkahelyén rendelkezik háromfázisú töltővel, akkor ez egy élhető kapacitás.

A Born tehát megszületett. Nem nevezhető olcsónak, hiszen a tesztautónk listaára 18 millió forint volt, de legyünk őszinték, egyik elektromos sem olcsó. A Born viszont nagyon minőségi, remekül vezethető és kifejezetten mutatós. Azoknak tehát, akik a presztízs márkák sportos vonalait keresik, mint például a BMW M pakett, Audi S-Line, azok számára ez a kocsi tökéletes választás.

  • cupra cupra born elektromos cupra

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Szőnyi Zoltán

Jó pár évet töltöttem az autós szakmában, de azt is mondhatjuk, hogy ez egy továbbtanulási időszak volt számomra, mivel egész életemben érdekeltek az autók. Szerencsésnek mondhatom magam, hiszen több száz különböző fajta autót volt szerencsém kipróbálni életem során és számos szakmai konferencián volt lehetőségem képződni. Igyekszem a megszokotthoz képest más megvilágításból írni, beszélni az autókról.

motorhang.hu

    Kapcsolódó cikkek
    A legvagányabb elektromos - Cupra Born
    A legvagányabb elektromos - Cupra Born
    • Négykeréken
    A határon túl - Cupra Tavascan Extreme E Concept
    A határon túl - Cupra Tavascan Extreme E Concept
    • Race
    EV Mobility
    Heti top 10

    Kapcsolódó cikkek

    Race
    A határon túl - Cupra Tavascan Extreme E Concept
    A határon túl - Cupra Tavascan Extreme E Concept

    Formula E után elektromos terepverseny? Igen, ez az Extreme E! A Cupra jól odatette magát erre a versenysorozatra, mind műszakilag, mind megjelenésben.

    olvass tovább
    motorhang.hu

    evmobility.hu

    Kétkeréken

    Négykeréken

    Nagyvasak

    Race

    Hírek

    Szervizsarok

    • kapcsolat
    • jogi nyilatkozat
    • impresszum
    • adatvedelem
    • játékszabályzat
    © evmobility.hu Copyright 2025 | Best Engine and Media Zrt.
    • Kétkeréken
    • Négykeréken
    • Nagyvasak
    • Race
    • Hírek
    • Szervizsarok