www.evmobility.hu
  • Kétkeréken
  • Négykeréken
  • Nagyvasak
  • Race
  • Hírek
  • Szervizsarok

Ha áram van, minden van - Ford E-Transit

Nagyvasak

De Szép – DS 4 Cross Rivoli E-tense

Négykeréken

Brutális – BMW iX M60

Négykeréken

Mivé lettél Zafira? – Opel Zafira-e Life L Elegance

Négykeréken

A robogózás, ahogyan sosem hitted volna – BMW CE 04

Kétkeréken

Visszafogottság 2022 - Volkswagen Touareg R eHybrid

Négykeréken

Szélesvásznú vetítés - Mercedes-Benz AMG EQS 53 4Matic

Négykeréken

Valós versenytárs - Lexus NX450h+ F Sport Top

Négykeréken

Az autózás jövője by BMW - BMW iX xDrive50

Négykeréken
  1. Nagyvasak
  2. A jövőbe szállít – Mercedes-Benz eSprinter

A jövőbe szállít – Mercedes-Benz eSprinter

  • Szőnyi Zoltán
  • november 17, 2021
  • Komment

Vannak autógyárak, akik követik a trendet és vannak olyanok, akik megalkotják. A Mercedes mindig is az utóbbiak közé tartozott. A jövőbe látás, a jövő technológiájának az elkészítése azért különösen nehéz, mert a fogyasztói szokásokat jóval előbb kell elképzelni, mint ahogy azok megszületnek. Az eSprinter egyike ezeknek. Egy olyan korszakra készült, amelyiknek még csak a küszöbén vagyunk.

Hol és mikor van szükség az elektromos kisáruszállítókra? Miért jobb és mikor kifizetődőbb egy elektromos kishaszonjárművet választani? Ezek talán a legfontosabb kérdések, amelyeket feltehetünk azon alapvető információk után, amelyek a hatótávolságról, vagy éppen a töltési időről szólnak.


A nagyvárosi közlekedés hamarosan nagy mértékben fog átalakulni. Elképzelhető, hogy hazánkban valamivel később lesznek behajtási korlátozások a hagyományos meghajtással rendelkező autók, teherautók számára, mint Nyugat-Európában, de a visszaszámlálás biztosan elkezdődött. Lehet rajta vitatkozni, hogy az elektromos jármű karbonlábnyoma kisebb-e, mint egy benzines vagy dízel motoré. Azon viszont biztosan nem érdemes, hogy a mikrokörnyezetre milyen hatással van. Márpedig az emberek zöme nagyvárosokban él, így számukra egyáltalán nem mindegy, hogy a sok kipufogógáz együttesen mennyire hat rájuk, családjukra, gyermekeikre.

A városi élet részesei a kisteherautók, amelyek sürögnek-forognak körülöttünk és szállítják a kisboltokba, magánszemélyek számára a rengeteg csomagot, kis tömegű, ám jelentősebb kiterjedésű árut. Erre a kérdésre adja meg a Mercedes a felvillanyozó megoldást az eSprinter személyében. A tesztjárműben dolgozó akkumulátor 47kW energiát képes eltárolni, amelynek a segítségével nagyjából 160km hatótávolság tehető meg egyetlen feltöltéssel.

Az e Sprinter kizárólag hosszított és magasított változatban érhető el. Különösebb feltűnést nem kelt, hiszen külső jegyeiben semmi különbség nem figyelhető meg. Az azonnal szembeötlő különbség a zöld rendszám és természetesen a kipufogó hiánya. Bár utóbbit nyilvánvaló módon nem figyeli senki. Persze a luxus kategória a teherautónál is megjelenik, hiszen alufelnikkel, LED-es fényszórókkal is el van látva a Merci.

Az utastér, illetve a legtöbb kiegészítő esetében természetesen észre lehet venni, hogy nagyobb gondoskodást kapunk, mint általában egy munkaautó esetében. Gerinctámaszos vezetőüléssel és számos egyéb kényelmi extrával van a beltér ellátva. Ilyenek az ülésfűtés vagy például a könyöktámasz a vezetőülés esetében. A kezelőszervek azonosak, mint a személyautó kategóriában. A légbeömlő, vagy éppen a kormány onnan is ismerős lehet. Persze utóbbiról hiányoznak a plusz kiegészítő gombok és nincsen bőrrel borítva. A mögötte elhelyezett plusz/mínusz fülecske segítségével állítható a visszatöltés mértéke.
A műszerfal a Mercedes haszonjármű parkjából lehet ismerős. Analóg műszeregységek között található egy viszonylag egyszerű LED-es kijelző, amelyről néhány alap információ olvasható le.

Csalódást jelentett számomra a műszerfal középső része. Az itt elhelyezett rádió erősen a múltat idézi. Természetesen mondhatjuk, hogy elegendő, de az árkategóriát figyelembe véve, amelyet az eSprinter képvisel, ez a rádió, illetve a színes kijelző hiánya, ahová a mobiltelefon kitükrözhető, erősen elvárható lenne. Töredék áron elérhető tömegmárkák már kínálnak ilyen megoldást. 

Az akku csomag miatt az eSprinter tömege 2579kg-ra növekedett. A hasznos teherbírás így valamivel kevesebb, mint a hagyományos motorok esetében, így ez 891kg. A raktér gyári extraként rendelt padlózata és burkolata kiváló minőségű, belső területe tényleg kifogástalan. Holt terület gyakorlatilag nincsen benne. Ez a magasított változat összesen 2687mm, így a raktér is közel 2,1m magas.

A vezethetősége az eSprinternek tökéletes, nagyon könnyű manőverezni. A 118 lóerős villanymotor jól mozgatja a méretes karosszériát, élmény vele a közlekedés.
A töltési idő természetesen nagyban függ attól, hogy milyen töltőegységhez csatlakozik, de egy 80kW-os töltő 30 perc alatt fel tudja tölteni.

Természetesen a töltési időn kívül nagyon fontos a haszongépjárművek esetében a költség. Így amennyiben az jármű tulajdonosa nem rendelkezik telephelyén belül ilyen kapacitású töltővel, gazdasági szempontból kevésszer fogja az ilyen megoldást választani, hiszen ezek használatának jelentős a költsége (110-150 Ft/kW). Az eSprinter nagyjából 20-24kW között fogyaszt, így ezzel a megoldással egy dízelmotoros jármű tankolási költségét közelítjük.
Ha viszont saját töltőről veszi fel az áramot a jármű, akkor töredék áron lehet üzemeltetni. Így viszont a napi használat limitált, vagy jelentős órákra kell szüneteltetni vele a munkát, ha hosszabb távolságok is benne vannak a napi munkában.

A fentiek miatt így a legideálisabb, ha városi körülmények között használjuk az eSprintert. A távolságok így nem jelentenek problémát, sőt a dízeles példánál maradva olyan előnyöket is élvezhetünk az ilyen járművekkel szemben, hogy a hideg motoros megállás-újraindulás miatt nem lesz műszaki problémánk soha. Amely a költségen kívül a haszonjármű munkával tölthető perceit is növeli. Napi maximum 160 kilométerfutás mellett pedig a megtérülés túl hosszú lehet.

Hogy eljött-e az ideje az elektromos teherautóknak? Lehet a magas induló ár miatt még nem általánosan. A tesztautó nettó 22,3 millió forintba került. Viszont a jogszabályok hamarosan változást hozhatnak. A csomagfutárok, kiszállítók számára pedig ez a közlekedési eszköz tökéletes lehet. A környezettudatos gondolkodás pedig már a mai napon is komoly marketing értékkel bír, amit számszerűsíteni nem ilyen egyszerű.

  • 2021 Mercedes eSprinter teszt Elektromos kisáruszállító teszt Elektromos Sprinter teszt mercedes benz Mercedes-benz eSprinter

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Szőnyi Zoltán

Jó pár évet töltöttem az autós szakmában, de azt is mondhatjuk, hogy ez egy továbbtanulási időszak volt számomra, mivel egész életemben érdekeltek az autók. Szerencsésnek mondhatom magam, hiszen több száz különböző fajta autót volt szerencsém kipróbálni életem során és számos szakmai konferencián volt lehetőségem képződni. Igyekszem a megszokotthoz képest más megvilágításból írni, beszélni az autókról.

motorhang.hu

    Kapcsolódó cikkek
    Luxusburok – Mercedes-AMG EQE 43
    Luxusburok – Mercedes-AMG EQE 43
    • Négykeréken
    A jövőbe szállít – Mercedes-Benz eSprinter
    A jövőbe szállít – Mercedes-Benz eSprinter
    • Nagyvasak
    EV Mobility
    Heti top 10

    Kapcsolódó cikkek

    Négykeréken
    Luxusburok – Mercedes-AMG EQE 43
    Luxusburok – Mercedes-AMG EQE 43

    Úgy gondolom, hogy a Mercedestől már megszokhattuk, hogy előrébb jár a versenytársaknál. Erre bizonyíték, hogy sorra hozza ki az elektromos modelleket minden kategóriában. Az Audi nagyon le van maradva és a BMW is csak pár szegmensben jött eddig ki tisztán elektromos fejlesztésű/meghajtású modellel. Az S osztály elektromos változatát, az EQS után az eggyel kisebb testvért, az EQE-t teszteltük.

    olvass tovább
    motorhang.hu

    evmobility.hu

    Kétkeréken

    Négykeréken

    Nagyvasak

    Race

    Hírek

    Szervizsarok

    • kapcsolat
    • jogi nyilatkozat
    • impresszum
    • adatvedelem
    • játékszabályzat
    © evmobility.hu Copyright 2025 | Best Engine and Media Zrt.
    • Kétkeréken
    • Négykeréken
    • Nagyvasak
    • Race
    • Hírek
    • Szervizsarok